ToniRintala

Lentomatkustamisen lisääntyminen

Lentopetrolin käyttö kasvaa vuosittain monta prosenttia lentoliikenteen kasvaessa jatkuvasti.

Jos lentokoneet saataisi lentämään sähköllä (tai jollain muulla energialla), ei niille tarvitsisi valmistaa lentopetrolia.

Mitä enemmän otamme ihmisiä tänne kaukomailta, sitä enemmän myös lentoliikennettä syntyy heidän lomaillessa kotimaassaan parhaimmillaan monta kertaa vuodessa.

Lentopetrolin otin puheeksi siksi, koska sitä valmistaessa syntyy muita polttoaineita. Jos kaikki autot muutetaan kulkemaan sähköllä, niin minne laitetaan nuo lentopetrolin valmistuksessa syntyneet sivupolttoaineet?

Jokaista lentopetrolitonnia kohden syntyy reilu 10 000 tonnia muita polttoaineita. Kun lentopetrolin kysyntä kasvaa vuosittain kahdeksan miljoonaa tonnia, syntyy pelkästään lentoliikenteen kasvun vuoksi vuosittain yli sata miljoonaa tonnia enemmän muita polttoaineita. Esim. bensiiniä noin 15%. Se on vuoden polttoaineet 15 miljoonalle autolle. Ja tämä on siis jokavuotinen lisämäärä.

Jos liikkumisen puhtautta halutaan lisätä, tulisi miettiä miten päästä lentopetrolin tarpeesta eroon! Sen ennustetaan kaksinkertaistuvan 20 vuodessa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Kiinassa sähköautot kulkevat hiilivoimalla. Ekologista?

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Norja kaavailee aloittavansa sähköisen kotimaan lentoliikenteen v. 2025 ja sen olevan täyssähköistetty v. 2040. Miksei sitten muuallakin.

http://www.bbc.com/future/story/20180814-norways-p...

Kaukolennoille sähkö ei tietenkään ole ratkaisu mutta lentopolttoainetta voidaan tuottaa kun käytettävissä on sähköä, vettä ja uusiutuvaa hiilidioksidia, fossiilista öljyä siihen ei tulevaisuudessa tarvita.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Aina saa kaavailla, Ruotsikin kaavaili 20 vuotta sitten lopettavansa ydinvoiman.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset