Suomen harrastama kauppasota

Miten Suosi suomalaista -kampanja eroaa Trumpin kampanjasta? Sama ideahan molemmissa: Rajoittaa ulkomaalaisten tuotteiden menestymistä. Toisen keino on nostaa hintaa, jotta se myy vähemmän ja toisen keino on jättää ostamatta, jotta se myy vähemmän.

Omien firmojen tukemisella työllistetään kansaa. Suomikin tukee Suomessa toimivia yrityksiä sadoilla miljoonilla. Tekeekö Suomi väärin?

Moni tietysti on sitä mieltä, että tällainen tukeminen ja suosiminen on väärin. Mutta silti se on yleistä.

Suomessa kampanjoidaan näkyvästi suomalaisten tuotteiden suosimisen lisäämiseksi. Eli suomalaisia kuluttajia kannustetaan luomaan ulkomaalaisille tuotteille "kuluttajatullit" olemalla ostamatta ulkomaalaista tuotetta. Rakennetaan eräänlainen henkinen "kuluttajamuuri" ulkomaalaisille tuotteille.

Kannustaminen suomalaisuuden suosimiseksi alkoi jo 1960-luvulla (ellei jo aiemmin). 1980-luvulla oli tietoisku: Älä ole aasi, vaan suosi suomalaista. Sittemmin on tullut paljon muitakin sen rinnalle: Valitse kotimaiset kengät, Hyvää Suomesta & ruokaa omasta maasta, Maista Suomi, Suomalainen työ & Avainlippu & Osta työtä Suomeen, Tee sinivalkoinen valinta – se työllistää, jne. Nykyään on tullut myös kaupunkikohtaisia paikallisuutta suosimaan kannustavia kampanjoita.

Nämä kuluttajatullit ja kuluttajamuurit ovat nykyajan suomalainen kauppasotatapa.

ToniRintala
Perussuomalaiset Hyvinkää

Maailman asioista kiinnostunut kyseenalaistaja ;)
Muita mainintoja: Suomen mestari, tuomari, kilpavalmentaja ja maisteri.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu